GRAĐANSKO VASPITANJE I LJUDSKI RESURSI
Ključne reči:
građansko vaspitanje, ljudski resursi, menadžment, tržište rada, kreativnost, timski rad, fleksibilnostApstrakt
U uvodu se predstavlja način realizacije nastavnog predmeta Građansko vaspitanje u Evropi, svetu, kao i u savremenoj Srbiji. Postavlja se pitanje: Ima li nastavni predmet Građansko vaspitanje u Srbiji kapacitet da menja svest i navike građana (učenika) u smeru novog koncepta ekonomije, rada i poslovanja? U tom cilju utvrđuju se tri kriterijuma (tri poželjne osobine) koji obeležavaju ljudske resurse u savremenom poslovnom okruženju: kreativnost, timski rad i fleksibilnost. Sledi komparacija nastavnog plana Građanskog vaspitanja u osnovnoj školi u Srbiji sa ova tri kriterijuma. Utvrđuje se da nastavni plan građanskog vaspitanja u velikoj meri sadrži teme vezane za tri navedena kriterijuma, tj. da oni predstavljaju okosnicu ovog predmeta. Utvđuju se i pozitivni efekti koje je predmet Građansko vaspitanje ostvario u pravcu demokratizacije mišljenja i ponašanja učenika. Glavni nedostatak je sadržan u činjenici da je nastavni plan građanskog vaspitanja u Srbiji u većoj meri baziran na apstraktima, tzv. političkim pravima, dok je u manjoj meri usmeren na primenu i potvrdu civiliteta na tržištu rada. Konačno, daju se preporuke i sugestije za utvrđivanje nove strategije u implementaciji programa Građansko vaspitanje u Srbiji.
Reference
Krnjajić (pripr.), Demokratija, vaspitanje, ličnost, Beograd: Institut za
pedagoška istraživanja, 175-192.
2. Baucal, A., i Džamonja Ignjatović, T. (2009). Procena efekata
građanskog vaspitanja, Beograd: Građanske inicijative.
3. Džamonja Ignjatović, T.; Baucal, A. (2009). Građansko vaspitanje u
osnovnim i srednjim školama u Srbiji- evaluativna studija Godišnjak
FPN, 3(3), 711-723.
4. Đurišić Bojanović, M. (2002). Građansko vaspitanje kao predmet u
Stevan Krnjajić (pripr.), Izazovi demokratije i škola, Beograd, 65-80.
5. Fajol, A. (2006). Opšti i industrijski menadžment, Novi Sad: Adižes.
6. .Grujić, S. (2011). Građansko vaspitanje za osmi razred osnovne škole,
Beograd: Ministarstvo prosvete.
7. Grujić, S.; i Trkulja, M. (2006). Građansko vaspitanje za sedmi razred
osnovne škole, Beograd: Ministarstvo prosvete.
8. Ignjatović Savić, N. (2002a). Građansko vaspitanje: saznanje o sebi i
drugima 1, Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.
9. Ignjatović Savić, N. (2002b). Građansko vaspitanje: saznanje o sebi i
drugima 2, Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.
10. Jerković, D.; i Dimitrijević, J. (2003). Građansko vaspitanje za treći
razred osnovne škole, Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.
11. Maksić, S. (2006). Doprinos škole formiranju aktivnog i informisanog
građanina u Branko Jovanović (pripr.), Teorijsko- metodičke osnove
građanskog vaspitanja, Jagodina: Učiteljski fakultet u Jagodini, 175-
186.
12. Maslov, A. (1982). Motivacija i ličnost. Beograd: Nolit.
13. Maslov, A. (2004). Psihologija u menadžmentu. Novi Sad: Adižes.
14. Merč, Dž. (1972). Teorija o organizacijama. Beograd: BIGZ.
15. Osler, A., i Starkey, H. (2004). Citizenship Education and Cultural
Diversity in France and England, in Jack Demaine (ed.), Citizenship
and Political Education Today, Parlgrave Macmillan, 1-23.
16. Pavlović, B.; i Maksić, S. (2004). Prva godina projekta Građanin u
Srbiji, Beograd: Građanske inicijative.
17. Pavlović, B. (2005). Značaj obrazovanja za građansku participaciju na
osnovno- školskom nivou“ u Snežana Joksimović (pripr.), Vaspitanje
mladih za demokratiju, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja,
323-340.
18. Pržulj, Ž. (2011). Menadžment ljudskih resursa. Novi Sad: Univerzitet
EDUDONS.
19. Ristić, D. (2007). Osnovi menadžmenta. Novi Sad: CEKOM.
20. Smit, A.; Fontejn, S. (2002). Građansko vaspitanje u osnovnim i
srednjim školama u Republici Srbiji. Beograd: Fond za otvoreno
društvo- Srbija.
21. Tejlor, F. (1967). Naučno upravljanje. Beograd: RAD.
22. Vemić Đurković, J. (2007). Praktikum. Sremska Kamenica: Fakultet za
uslužni biznis.
23. Živković, V., i Ostojić, M. (2011). Građansko vaspitanje: saznaje o
sebi i drugima 4. Beograd: Kreativni centar.
24. Građanske inicijative (2008). Građansko vaspitanje za peti razred
osnovne škole. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.