ULOGA I ZNAČAJ KRIZNOG MENADŽMENTA U POSLOVNO-FINANSIJSKOM RESTRUKTURIRANJU PREDUZEĆA
Ključne reči:
globalizacija tržišta, promene u poslovnom okruženju, pojave krize, krizni menadžment, restrukturiranje preduzećaApstrakt
Savremena preduzeća posluju sve više u globalnim uslovima (na globalnom tržištu), koji su često vrlo turbulentni i nepredvidivi a zbog različitih uzroka. Najčešće su to intenzivni razvoj tehnologije, a naročito informaciono-komunikacione tehnologije, promenljivim uslovima funkcionisanja i poslovanja: kriza globalne ili nacionalne ekonomije, uslovi finansiranja, promenljivi energetski resursi, supstitucija sirovina, pojava nove konkurencije, različiti oblici integracije spajanja i pripajanja kompanija u nacionalnim i međunarodnim okvirima i dr. Iz tih razloga preduzeća iz bilo koje privredne grane se nalaze u kriznim situacijama (iznenadnim ili predvidivim) koje ugrožavaju ne samo razvoj, već i opstanak preduzeća. Kao odgovor na krize koje dolaze iz internog ili eksternog okruženja, preduzeća najčešće formiraju krizni menadžment koji identifikuje obim krize, preduzima mere za otklanjanje krize i ponovno uspostavljanje normalnih uslova postojanja i razvoja preduzeća. Krizni menadžment ima zadatak da identifikuje i analizira uzroke i obim krize i u skladu sa tim preduzima različite mere i aktivnosti od onih koje su trenutne i interventne do strateških i dugoročnih mera oporavka preduzeća i njegovog daljeg razvoja. Poseban značaj se pridaje različitim merama finansijskog restrukturiranja od mera hitne finansijske konsolidacije do strateških mera stabilnog poslovanja preduzeća, unapređenja imidža i rejtinga preduzeća kod sadašnjih i budućih poverilaca.
Reference
2. Senić, R., i Lukić, S. (2008). Krizni menadžment. Banjaluka:
Panevropski univerzitet Apeiron,
3. Milosavljević M. (2005). Savremeni strategijski menadžment. Beograd:
Megatrend univerzitet.
4. Erić, D., i Stošić, I. (2013). Korporativno restrukturiranje. Beograd:
Institut ekonomskih nauka, Beogradska bankarska akademija, Čigoja
štampa.
5. Erić D. (2000). Uvod u menadžment. Beograd: Čigoja štampa,
Ekonomski fakultet.
6. Mitrović, M. (2016). Kako restrukturirati kompaniju. Beograd: Clio,
Beograd.
7. Janićijević N. (2007). Upravljanje organizacionim promenama.
Beograd: CID Ekonomskog fakulteta.
Mašić, B. (2009). Strategijski menadžment. Beograd: Univerzitet
Singidunum.
9. Todorović, M. (2010). Poslovno i finansijsko restrukturiranje
preduzeća. Beograd: CID Ekonomskog fakulteta.