CIVIL EDUCATION AND HUMAN RESOURCES

Authors

  • Borisa Aprcovic

Keywords:

civic education, human resources, management, labor market, creativity, teamwork, flexibility

Abstract

The introduction presents the way of realization of the Civic Education course in Europe, the world, as well as in contemporary Serbia. The question arises: Does the teaching subject Civic Education in Serbia have the capacity to change the awareness and habits of citizens (pupils) towards the new concept of economy, work and business? To this end, three criteria (three proper qualities) are identified that mark human resources in a modern business environment: creativity, teamwork and flexibility. Next follows a comparison of the Civic Education curriculum in elementary school in Serbia with these three criteria. It is found that the curriculum for civic education largely contains topics related to the three listed criteria, moreover, that they represent the base of this subject. The positive effects that the Civic Education subject has achieved in order to democratize the thinking and behavior of pupils are also identified. The main lack is contained in the fact that the curriculum of civic education in Serbia is largely based on abstracts, so-called political rights, while it’s less focused on the application and confirmation of civilian labor market. Finally, recommendations and suggestions for establishing a new strategy in the implementation of the Civic Education Program...

References

1. Avramović, Z. (2002). Znanja o demokratiji u udžbenicima u Stevan
Krnjajić (pripr.), Demokratija, vaspitanje, ličnost, Beograd: Institut za
pedagoška istraživanja, 175-192.
2. Baucal, A., i Džamonja Ignjatović, T. (2009). Procena efekata
građanskog vaspitanja, Beograd: Građanske inicijative.
3. Džamonja Ignjatović, T.; Baucal, A. (2009). Građansko vaspitanje u
osnovnim i srednjim školama u Srbiji- evaluativna studija Godišnjak
FPN, 3(3), 711-723.
4. Đurišić Bojanović, M. (2002). Građansko vaspitanje kao predmet u
Stevan Krnjajić (pripr.), Izazovi demokratije i škola, Beograd, 65-80.
5. Fajol, A. (2006). Opšti i industrijski menadžment, Novi Sad: Adižes.
6. .Grujić, S. (2011). Građansko vaspitanje za osmi razred osnovne škole,
Beograd: Ministarstvo prosvete.
7. Grujić, S.; i Trkulja, M. (2006). Građansko vaspitanje za sedmi razred
osnovne škole, Beograd: Ministarstvo prosvete.
8. Ignjatović Savić, N. (2002a). Građansko vaspitanje: saznanje o sebi i
drugima 1, Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.
9. Ignjatović Savić, N. (2002b). Građansko vaspitanje: saznanje o sebi i
drugima 2, Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.
10. Jerković, D.; i Dimitrijević, J. (2003). Građansko vaspitanje za treći
razred osnovne škole, Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.
11. Maksić, S. (2006). Doprinos škole formiranju aktivnog i informisanog
građanina u Branko Jovanović (pripr.), Teorijsko- metodičke osnove
građanskog vaspitanja, Jagodina: Učiteljski fakultet u Jagodini, 175-
186.
12. Maslov, A. (1982). Motivacija i ličnost. Beograd: Nolit.
13. Maslov, A. (2004). Psihologija u menadžmentu. Novi Sad: Adižes.
14. Merč, Dž. (1972). Teorija o organizacijama. Beograd: BIGZ.
15. Osler, A., i Starkey, H. (2004). Citizenship Education and Cultural
Diversity in France and England, in Jack Demaine (ed.), Citizenship
and Political Education Today, Parlgrave Macmillan, 1-23.
16. Pavlović, B.; i Maksić, S. (2004). Prva godina projekta Građanin u
Srbiji, Beograd: Građanske inicijative.
17. Pavlović, B. (2005). Značaj obrazovanja za građansku participaciju na
osnovno- školskom nivou“ u Snežana Joksimović (pripr.), Vaspitanje
mladih za demokratiju, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja,
323-340.
18. Pržulj, Ž. (2011). Menadžment ljudskih resursa. Novi Sad: Univerzitet
EDUDONS.
19. Ristić, D. (2007). Osnovi menadžmenta. Novi Sad: CEKOM.
20. Smit, A.; Fontejn, S. (2002). Građansko vaspitanje u osnovnim i
srednjim školama u Republici Srbiji. Beograd: Fond za otvoreno
društvo- Srbija.
21. Tejlor, F. (1967). Naučno upravljanje. Beograd: RAD.
22. Vemić Đurković, J. (2007). Praktikum. Sremska Kamenica: Fakultet za
uslužni biznis.
23. Živković, V., i Ostojić, M. (2011). Građansko vaspitanje: saznaje o
sebi i drugima 4. Beograd: Kreativni centar.
24. Građanske inicijative (2008). Građansko vaspitanje za peti razred
osnovne škole. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta.

Downloads

Published

15-11-2018