UTICAJ KULTUROLOŠKIH FAKTORA NA PONAŠANJE POTROŠAČA TOKOM BOŽIĆNIH I NOVOGODIŠNJIH PRAZNIKA NA TRŽIŠTU JUGOISTOČNE EVROPE

Autori

Ključne reči:

praznici, ponašanje potrošača, kulturološki faktori, proslavljanje, simbolika, običaji, marketing strategija.

Apstrakt

Postoji potreba za istraživanjem ponašanja potrošača tokom božićnih i
novogodišnjih praznika zbog toga što period praznika predstavlja
specifičan period tokom kojeg se mogu uočiti razni običaji, načini proslave,
kao i obrasci kupovine proizvoda, tj. ponašanja potrošača u kupovini. Sve
pomenute kategorije su pod velikim uticajem kulturoloških faktora. Ovaj
članak stavlja akcenat na značaj poznavanja ponašanja potrošača, na
primenu ovog koncepta u nastupu na lokalnim tržištima u međunarodnom
marketingu, kao i na uticaj kulturoloških faktora na ponašanje potrošača.
Značaj predstavljenog istraživanja proizilazi iz utvrđivanja specifičnosti
ponašanja potrošača tokom praznika, kao i iz činjenice da na ovaj fenomen
utiču različiti kulturološki faktori koji se odnose na način proslavljanja,
običaje, ukrašavanje jelke, figure, simboliku vezanu za praznike i sl. Podaci
o ponašanju potrošača prikupljeni su metodom ankete koja je sprovedena
putem upitnika prosleđenog potrošačima na tržištu jugoistočne Evrope.
Istraživanje ponašanja potrošača inspirisano praznicima dovelo je do
zapažanja i zaključaka koji mogu biti korisni za bolje poznavanje institucije
ponašanja potrošača, dok ovi nalazi mogu biti u indirektnom smislu korisni
i za formiranje odgovarajućih marketinških strategija savremenih
kompanija u posmatranom periodu godine.

Reference

Aker, D. A., Kumar V., Day G. S., Marketinško istraživanje,

Ekonomski fakultet, Beograd, 2008.

Ferraro, G. P., Briody E. K., The Cultural Dimension of

Global Business, Routledge, New York, 2017.

Hall, E.T., Beyond culture, Anchor Books Division, New

York,1976.

Kotler, P., Armstrong G., Principles of Marketing, Pearson

Prentice Hall, USA New Jersey, 2004.

Kotler, F., Po Kotleru, Univerzitet Mediteran, Podgorica

(Translation Copyright 2008).

Koković, D., Pukotine kulture, Prometej, Novi Sad, 2005.

Maričić, B., Ponašanje potrošača, Ekonomski fakultet

Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2010.

Miljević, M. I., Metodologija naučnog rada, Univerzitet u

Istočnom Sarajevu, Filozofski fakultet, Pale, 2007.

Nikolić, Z. S., Metodologija naučno-istraživačkog rada,

Fakultet za ekonomiju i inženjerski menadžment, Novi Sad, 2010.

Petrović, P., Klincov R., Uvod u marketing, Liber, Beograd,

Solomon, M., R., Bamossy G., Askegaard S., Hogg, M.K.,

Ponašanje potrošača, europska slika, MATE d.o.o., Zagreb, 2015.

Schiffman, L. G., Kanuk, L. L., Ponašanje potrošača, sedmo

izdanje, MATE d.o.o (Copyright), Zagreb, 2004.

Trompenaars, F., Woolliams, P., Business across Cultures,

Capstone Publishing Ltd, West Sussex, 2003.

Vukmirović, J., Vukmirović D., Marketing istraživanja,

Beogradska poslovna škola – Visoka škola strukovnih studija,

Beograd, 2011.

Novogodišnje čestitke – tradicija koja izumire [New Year

Cards – a Dying Tradition]. Retrieved from:

http://www.koreni.rs/novogodisnje-cestitke-tradicija-koja-izumire/

[access January 17, 2020]

##submission.downloads##

Objavljeno

2022-11-11